Lähikoulun laatu vaikuttaa lapsiperheiden valintoihin

Blogi

Muuttaisitko perheesi kanssa asuinalueelle, josta lähimpään kouluun on yli tunnin matka? Tai kaupunginosaan, jonka päiväkodissa tai koulussa on tiedossa olevia sisäilmaongelmia? Tai alueelle, jossa koulua käydään askeettisissa parakeissa, ja joiden käyttöajasta ei pystytä antamaan varmaa tietoa?

Jokainen näistä seikoista vaikuttaa varmasti useimpien lapsiperheiden valintoihin ja pohdintaan siitä, missä perheen olisi hyvä asua. Hyvää kasvuympäristöä etsimässä -tutkimuksessa todetaan, että Suomessa asuinympäristön turvallisuus ja rauhallisuus ovat vanhemmille tärkeitä. Halutaan, että lapsella on mahdollisuus liikkua ja leikkiä vapaasti lähialueella. Kasvavan alueellisen eriytymisen vuoksi koulua koskeva pohdinta on nousemassa kuitenkin entistä suurempaan rooliin. Tutkimus koskee koulun mainetta ja opetuksen laatua, mutta uskon vahvasti, että sisäilmatietoisuuden ja oppimisympäristökeskustelun myötä myös fyysisten tilojen laatu ja sijainti vaikuttavat päätökseen.

Päätelmä pohjautuu myös siihen, miten ison keskustelun ja palautetulvan päiväkoti- ja kouluverkkouudistus aiheutti tänä syksynä Tampereella. Alkuperäisessä pohjaesityksessä esimerkiksi Terälahden koulua oltiin lakkauttamassa, mutta koulu päätettiin säästää, kun päättäjät totesivat, miten suuri merkitys koululla on kaupungin pohjoisen alueen elinvoimaisuudelle – eli perheiden päätöksille valita kyseinen alue asuinpaikakseen tulevaisuudessa.

Päättäjien tulee tiedostaa, että koulut ja päiväkodit ovat yksi asumispäätöksiä ohjaava tekijä. En usko, että kukaan erityisesti toivoo lapsensa käyvän kouluaan parakissa. Ainakaan niissä ei saisi viipyä vuotta kauempaa. Monissa tapauksissa kuitenkin käy niin, että aika venyy vuosiksi ja pahimmillaan lapsi käy koko alakoulunsa parakkitiloissa. Tällaisessa tilanteessa lainattavat rakennukset takaavat laadukkaan oppimisympäristön.

Ossi Alastalo, toimitusjohtaja

 

Kirjoitus on julkaistu alunperin Parmacon Tilat-sidosryhmälehden no13 pääkirjoituksena.