Näin lasten toiveet tulevat todeksi Parmacon kouluissa
Tiedote
Järjestimme viime vuoden lopussa Unelmien koulu -kilpailun, jossa haettiin lasten villeimpiä ideoita ja toiveita koulun suunnitteluun erilaisten toteutusten kautta. Saimme piirroksia, kollaaseja, pienoismalleja ja liikkuvaa kuvaa. Parmacon suunnittelujohtaja, arkkitehti Jari Palonen otti työt vielä tarkastelun alle, jotta voisi vetää yhteen osallistujien toiveita ja ideoita, pohtia niiden suhdetta Parmacon tämänhetkiseen suunnitteluun sekä tulevaisuuden näkymiin.
Ensimmäisenä Palosen huomion kiinnittivät värit. ”Kokonaisuutena täytyy ensinnäkin sanoa, että saimme todella monipuolisia ja taidokkaita töitä. Kiitos vielä kaikille osallistujille. Tasapainoisen sommittelun lisäksi näkee hienoa värien käyttöä. Värit kiinnittivät muutenkin heti huomioni. Lapset toivovat rakennuksiin selvästi värejä ja vaihtelevia ulkoasuja. Tähän pyrimme suunnittelussa panostamaan; niin väreihin kuin rakennusten monimuotoisuuteenkin”, hän kertoo. ”Aina välillä kuulee sanottavan, että väreihin voi kyllästyä, mutta jos niin käy, sehän on yksi edullisimmista asioista muuttaa”, Palonen lisää.
Monipuolisia toimintoja ja elämyksellisyyttä
Osallistujien ajatusten osalta Palonen näkee yhtäläisyyttä myös kouluihin toivotuissa monipuolisissa toiminnoissa. ”Kouluihin halutaan selkeästi paljon aktiviteetteja, mutta ei pelkästään luokkiin ja tunteihin liittyvää vaan esimerkiksi erilaisia mahdollisuuksia liikkua. Tätä otamme suunnittelussa huomioon niin, että vaikkapa auloja ei jää tyhjilleen, vaan kaikissa tiloissa kannustetaan liikkumiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Muunneltavat sisätilat antavat alustan sille, että tiloihin voidaan laittaa käyttäjien tarpeiden ja ideoiden mukaan erilaisia toimintoja. Rakennusjärjestelmämme on modulaarinen ja monin eri tavoin yhdisteltävissä. Rakennuksistamme löytyy opetustiloja lähes kaikkiin tarkoituksiin, myös liikuntasaleja. Lisäksi panostetaan pihasuunnitteluun. Meillä on siihen asiantunteva yhteistyökumppani ja suunnittelu tehdään tilaajan kanssa yhteistyössä. Pihat tehdään tukemaan aktiivista toimintaa.”
Aktiviteettien osalta Palonen kiinnittää huomiota lisäksi siihen, että mukaan toivottaisiin elementtejä aikuisten maailmasta, esimerkiksi niin, että koulussa olisi kioskeja, joissa voisi tehdä pieniä ostoksia. ”Taustalla varmastikin ajatus siitä, että pääsisi toimimaan jo aikuisten maailmassa, mutta turvallisessa ympäristössä. Toimintoihin emme toki voi vaikuttaa, mutta tilojen puolesta lähes kaikki on mahdollista.”
Kasvihuoneita ja aurinkopaneeleja
Yhdessä unelmakoulussa katolle on piirrettynä kasvihuone. ”Olemme jo päässeetkin tarjoamaan ratkaisua, jossa luonnontieteen luokista olisi pääsy kasvihuoneisiin. Kustannussyistä tilaajan ei valitettavasti ollut tätä mahdollista kuitenkaan toteuttaa, mutta se oli hieno idea.” Lapset toivovat koulun katolle myös aurinkopaneeleita. ”Meillä itse asiassa onkin parhaillaan suunnittelussa Raaheen koulu, johon tulee 100–150 m2 aurinkopaneeleita katolle. Se antaa rakennukselle 10–15 % paremman E-luvun sekä tuottaa totta kai muutenkin huomattavasti hyötyä antamalla päästötöntä ja omavaraista energiaa rakennuksen käyttöön.”
Yhteistyöllä parhaisiin tuloksiin
Koululaiset toteavat myös, että unelmien koulussa oppiminen on aina yhdessä hauskaa. Palonen näkee koulujen suunnittelussa ja toteuttamisessa selviä yhtäläisyyksiä tähän. ”Parmacolla rakennusten suunnittelu, valmistaminen ja toteutus ovat mitä suuremmassa määrin yhteistyötä. Yhteistyö sitoo kaikki yhteiseen projektiin, jolloin lopputuloskin on varmuudella paras mahdollinen. Projektit ovat meille todella antoisia ja kaikki oppivat aina jotakin uutta.” Tuntosarvet ovat muutenkin jatkuvasti ojossa.
“Panostamme vahvasti tulevaisuuteen ja tutkailemme uusia tuulia niin rakennustekniikan kuin opetuksenkin saralla. Yhdistämme myös useita eri käyttötarkoituksia ja käyttäjiä samoihin rakennuksiin. Koska rakennusten on oltava toimivia pitkälle tulevaisuuteen ja ne voivat palvella useammassa paikassa, on suunnittelussa tärkeää olla vahvasti etukenossa.”